Consumul de tutun nu numai ca are un impact negativ asupra sanatatii fizice. Afecteaza adesea aparitia si agravarea unor tulburari mentale. Descopera mai multe motive pentru a renunta la acest obicei.

Nu este un secret pentru nimeni ca fumatul are un impact negativ asupra bunastarii. Datorita concentratiei sale ridicate de compusi toxici, fumatorii sunt expusi la numeroase boli. Stiati ca renuntarea la fumat este buna pentru sanatatea mintala?

Dincolo de efectele sale asupra sanatatii fizice, obiceiul prost de a fuma poate afecta dezvoltarea sau agravarea multor tulburari mentale. Desi multi cred ca este o metoda eficienta pentru a atenua stresul si anxietatea, este departe de a fi benefica.

De ce renuntarea la fumat iti imbunatateste sanatatea mintala?

Una dintre marile convingeri ale fumatorilor este ca tigarile pot ajuta la ameliorarea simptomelor de stres si anxietate. Datorita efectului relaxant pe care il percep dupa fumat, sunt cei care sunt convinsi de acest lucru. Cu toate acestea, acest obicei prost are efectul opus.

Componentele toxice ale tigarilor produc schimbari in chimia creierului. Nicotina genereaza un sentiment imediat de relaxare, motiv pentru care fumatorii cred ca le calmeaza anxietatea. Cu toate acestea, aceasta stare este temporara, iar simptomele de sevraj si poftele sunt declansate in scurt timp.

Fumatul instant pare a fi cel mai eficient mod de a controla aceste reactii, dar nu este modul de a trata anxietatea, cu atat mai putin cauzele care stau la baza acesteia. De fapt, exista o mare probabilitate ca anxietatea sa apara din consumul de tutun.

Fumatul si depresia

Depresia este, de asemenea, strans legata de fumat. Persoanelor cu aceasta tulburare le este mai greu sa renunte din cauza placerii pe care o produce nicotina. Cu toate acestea, nu este pe deplin clar daca fumatul provoaca depresie sau, probabil, depresia incurajeaza oamenii sa fumeze.

In orice caz, componentele tutunului deterioreaza mecanismele creierului care ajuta la producerea dopaminei, hormoni cheie pentru bunastare. Desi initial pare sa-i stimuleze, pe termen lung produce un blocaj in segregarea lor.

Sfaturi pentru a renunta la fumat

Bunastarea fizica si mentala se imbunatateste semnificativ atunci cand se ia decizia de a renunta la fumat. Chiar si multe dintre beneficiile sale sunt percepute inca din primele saptamani. Cu toate acestea, lovirea obisnuintei nu este intotdeauna usoara. Prin urmare, este recomandabil sa puneti in practica urmatoarele sfaturi:

Proiecteaza un plan pentru a renunta la fumat

Renuntarea brusca la fumat prin vointa este cea mai scumpa metoda de a-ti lua ramas bun de la fumat. Este mai probabil sa atingeti obiectivul atunci cand proiectati un plan prin diferite strategii sustinute de un profesionist.

Alegerea unui moment bun pentru a lua aceasta decizie poate fi cheia succesului. Este mai putin probabil sa renuntati in perioade de ingrijorare, criza sau schimbari majore. Unele masuri care pot fi incluse in acest plan sunt:

  • Schimbati obiceiurile treptat, imbunatatind dieta si adoptand o rutina de exercitii.
  • Fugiti de mediile care incurajeaza fumatul (petreceri, baruri si altele asemenea).
  • Practicati obiceiuri de relaxare, cum ar fi meditatia , aromoterapia si masajul terapeutic.
  • Incepeti sa faceti activitati care necesita o concentrare mai mare.
  • Scrieti memento-uri.
  • Incepeti sa economisiti bani investiti in tigari.

Imbunatatiti dieta

O dieta echilibrata si completa poate fi foarte utila atunci cand renuntati la fumat. Desi nu este singura solutie impotriva simptomelor de sevraj, poate avea un impact pozitiv. Alimentele de inalta calitate nutritionala ajuta la atenuarea efectelor toxinelor asupra bunastarii fizice si mentale.

Cresteti consumul de apa

Exista cateva bauturi care sporesc placerea de a fuma. Bauturile racoritoare, alcoolul, ceaiul si cafeaua par sa creasca gustul pentru tigari. Prin urmare, este recomandabil sa limitati aportul acestor lichide si sa cresteti consumul de apa in timpul zilei. In mod ideal, beti cel putin doi litri de apa sau bauturi sanatoase, cum ar fi sucurile de fructe.

Cautati sprijin profesional si de familie

Consilierea individuala sau de grup ii poate ajuta pe fumatori sa isi inceteze obiceiurile. Terapiile de conversatie sunt utile pentru a modifica comportamentele care afecteaza acest obicei. De fapt, psihologii pot sugera tehnici precum terapia cognitiv-comportamentala (TCC).

Acesta din urma este destul de eficient atunci cand fumatorii au si simptome ale unei probleme de sanatate mintala. In plus, este esential sa aveti sprijin familial, mai ales daca fumeaza si alti membri ai familiei.