In localuri, cluburi, terase, vedem mai multi fumatori decat nefumatori. In locurile publice, de cand s-a introdus legea care prevede ca trebuie asigurate spatii separate pentru fumatori si nefumatori, observam ca de cele mai multe ori spatiul rezervat fumatorilor il depaseste cu mult pe cel al nefumatorilor.
 
Avem cel putin un fumator in cercul de prieteni, la munca sau in familie. Cu toate ca riscurile fumatului asupra sanatatii sunt bine cunoscute si mult mediatizate, oamenii continua sa fumeze; fie asumandu-si riscurile, fie gandind „mie nu mi se poate intampla”.

Dependenta fizica si psihica

Studiile arata ca, la nivel fizic, nicotina provoaca dependenta de tutun. Aceasta stimuleaza „centrul placerii” din creier, favorizand eliberarea dopaminei, substanta care este responsabila cu starea de bine. Prin urmare, in momentul in care fumezi o tigara ai o stare de bine, de calm. Insa aceasta stare nu dureaza decat cateva minute, dupa care incepi sa simti efectele neplacute ale fumatului. Pentru a putea obtine aceeasi senzatie, simti nevoia de a aprinde cat mai repede o alta tigara. Cu timpul, devii tolerant la nicotina si nu mai obtii acelasi efect cu aceeasi cantitate de tigari si va trebui sa cresti numarul tigarilor fumate. Astfel se creeaza dependenta la nivel fizic. Insa, in mare parte, dependenta de tutun este de natura psihica. Cei care fumeaza de mult timp pot spune ca tigarile fac parte din viata lor. Le poarta cu ei oriunde si ajung sa asocieze anumite activitati cu fumatul. De exemplu, daca fumezi la volan, cand te uiti la TV, cand bei o ceasca de cafea, dupa masa sau cand iesi in oras cu prietenii vei asocia toate acestea cu fumatul. Cand cineva se lasa de fumat si este intr-o situatie in care obisnuia sa fumeze, apare nevoia puternica de a aprinde o tigara. Simte ca lipseste ceva. In concluzie, dependenta de tutun este in mare parte psihologica.

Ce te face sa te apuci de fumat?

De obicei, te apuci de fumat ca sa iti creezi o anumita imagine in ochii celorlalti. Te poti apuca de fumat pentru a parea mai interesant, mai atractiv, mai matur, mai curajos, pentru a fi „cool”, pentru a fi acceptat intr-un cerc de prieteni, etc. Majoritatea celor care sunt intrebati ce i-a determinat sa se apuce de fumat dau unul din urmatoarele motive: pentru a slabi, pentru a se calma, din plictiseala, pentru a imita o persoana importanta pentru ei, pentru a scapa de stres, pentru a fi la fel cu prietenii, pentru a socializa.

Efectele nocive ale fumatului

Tigara contine peste 60 de substante cancerigene. Fumatul poate provoca cancer pulmonar, boli de inima (la fumatori riscul producerii unui infarct este cu 40 % mai mare decat la nefumatori), provoaca riduri si accelereaza imbatranirea pielii. Si fumatul pasiv este periculos pentru sanatate.

De ce sa renunti la fumat?

Esti constient ca fumatul are efecte nocive asupra sanatatii tale. In plus, vezi foarte bine ca fumatul nu te face mai interesant, mai atagator, mai matur, nu iti rezolva problemele si nici nu te ajuta prea mult. Iar daca faci un calcul, vezi ca foarte multi bani se duc pe tigari. Unii nu vor sa renunte la fumat de teama sa nu ingrase, insa, atentie, nu te vei ingrasa decat daca vei inlocui tigara cu mancarea.

Cum poti sa te lasi de fumat?

Multi oameni nu recunoc ca sunt dependenti de tutun si spun ca ar putea renunta oricand, insa nu a venit inca timpul. Primul pas ar fi sa recunosti ca ai o problema, apoi sa incerci sa treci atat peste dependenta fizica, cat si peste cea psihica. In ce priveste dependenta fizica, poti apela la diverse mdicamente recomandate de medici.

Sugestii pentru a te lasa de fumat

Constientizeaza efectele pe care le poate avea fumatul asupra ta. Identifica motivele pentru care fumezi, analizeaza-le, intelege-le si incearca sa le elimini. Gandeste-te care sunt momentele in care fumezi si gaseste o alternativa. Ce ai putea face in acele momente daca nu ai fuma? Fa-ti un plan pentru a renunta: fie brusc (fixandu-ti un termen-limita), fie gradual, micsorandu-ti numarul de tigari fumate pana ajungi la 0. Indiferent de metoda folosita, dupa ce ai fumat ultima tigara, arunca tot ce tine de fumat: scrumiere, tigari, brichete. Cand iti vine sa aprinzi o tigara, inspira adanc si expira prelung, pentru a trece peste acel moment. Aminteste-ti motivele pentru care ai renuntat la fumat. Evita locurile in care se fumeaza. Fa multa miscare. Sportul iti da o stare de bine, deoarece si el ajuta la eliberarea dopaminei.

SFAT!

Chiar daca iti este greu, nu te descuraja! Nu esti singurul care simte asta. Odata ce te-ai hotarat sa renunti la fumat, fa tot ce poti pentru a reusi.