Atunci cand v-ati despartit, capul tau parea sa se simta ca un balon cu heliu pe cale sa pocneasca. O familie de veverita parea sa se fi mutat la tine in stomac, inima ta se simtea ca si cum ar fi fost prinsa intr-o menghina si chiar daca ai golit o sticla de melatonina naturala ca ajutor pentru somn, nu ai inchis o geana toata saptamana. Nu incape nici o indoiala: sa il pierzi pe cel drag este ingrozitor. Dar inceteaza sa iti mai lovesti pieptul – adevarata durere vine din interiorul capului tau.

Creierului nu ii place sa fii singur

Daca ai impresia ca urasti sa fii parasita, creierul tau detesta lucrul asta chiar si mai mult. Regiunea creierului care se aprinde atunci cand esti in agonie fizica o ia razna si atunci cand suferi de respingere sociala, spune Naomi Eisenberger, profesor asistent de psihologie la Universitatea din California. Aceasta este dovada, spune ea, ca mintea ii semnaleaza corpului ca sa fii parasit doare.

Iar singuratea nu te ajuta deloc. Cand esti indragostit, anumite zone ale materiei tale cenusii sunt pline varf cu dopamina si oxitocina, hormoni care iti ofera sentimente de placere si multumire, spune Lucy Brown, profesor de neurobiologie la Albert Einstein College of Medicine din New York City. Dar cand iubitul tau pleaca, aprovizionarea cu acele chemicale care se simt bine incepe sa dispara, lasandu-te mai vulnerabila la o turma intreaga de hormoni de stres ce nu fac nici un fel de compromisuri.

Invazia hormonilor de stres

In timpul oricarei experiente suparatoare, creierul tau pompeaza in afara cortizol, epinefrina si alti hormoni de stres care, in cantitate limitata, te ajuta sa reactionezi rapid in situatii periculoase (ca atunci cand o masina iti taie calea pe autostrada). Cu toate acestea, daca esti supusa la traume pe termen lung, precum o despartire, acumularea unor cantitati mari din acesti hormoni poate deveni daunatoare. O supradoza de cortizol ii spune creierului sa trimita mai mult sange muschilor, ceea ce ii determina sa fie tensionati, aparent pentru o actiune rapida.

Dar tu nu esti intr-o situatie periculoasa, astfel incat rezultatul este ca ai muschii umflati, ceea ce poate duce la dureri de cap, gat intepenit si senzatia ingrozitoare ca te strange pieptul. Cortizolul, de asemenea, deviaza sangele din sistemul digestiv, lasandu-te cu unele neplaceri gastro-intestinale grave. Si, pentru a adauga inca un prejudiciu pe lista, o supradoza de hormoni ai stresului iti pot slabi sistemul imunitar, facandu-te mai vulnerabila la bacterii si virusi si, prin urmare, la toate acele racelile comune ce apar in urma unei despartiri.

Rezistenta la stres

Suferinta ta enorma are de-a face si cu modul in care corpul tau reactioneaza la stres, spune Laura Miller, director de sanatate mintala a femeilor la Brigham and Women’s Hospital din Boston. Daca ai un stomac sensibil, poti fi predispusa la crampe, pierderea apetitului sau diaree. Daca ai astm, ai putea avea nevoie de inhalatorul tau ceva mai des, deoarece fluxul hormonilor de stres iti pot determina trompele bronsice sa intre in deriva. Si, daca se intampla sa ai o personalitate predispusa la dependenta, te poti simti ca un drogat la dezintoxicare, deoarece zona creierului care proceseaza poftele si dependentele este, de asemenea, activata odata cu despartirea.

Cum poti sa te vindeci

Vestea buna: Desi te poti simti calcata in picioare emotional pentru un timp, poti, cel putin, usura durerea corpului tau. Si nu ne referim la petreceri pana noaptea tarziu, boluri cu nachos si alt soi de indulgente care pot duce la probleme fizice, cum ar fi accelerarea batailor inimii si oboseala extrema. In schimb, poti lua cateva medicamente ce nu necesita prescriptie medicala pentru cap si stomac – sau, si mai bine, invata cateva tehnici de relaxare (cum ar fi respiratia profunda) pentru a-ti calma sistemul nervos.

Poti reduce eliberarea acestor hormoni salbatici de stres smulgandu-te de pe canapea pentru cateva exercitii de aerobic. Miscarea solicita corpului sa elibereze endorfine care iti imbunatatesc starea de spirit. La fel de bine, poti chema o prietena si sa vorbiti, sa ii povestesti si sa te descurci de ceea ce ai pe suflet. Camaraderia iti poate incita eliberarea de mult nevoita oxitocina ce iti lipseste.

Un lucru pe care nu trebui sa-l faci este sa te inchizi intr-o camera, spune Gary Lewandowski, profesor asociat de psihologie la Universitatea Monmouth, in New Jersey. Exilul auto-impus nu face altceva decat sa agraveze lucrurile. El te sfatuieste sa revii la cateva dintre distractiile si activitatile tale preferate pentru ca sa faci orice placut iti poate ajuta creierul sa nu mai elibereze dopamina. Daca nu iti poti disocia pasiunile tale vechi de momentele petrecute cu fostul partener, ia-o ca pe o oportunitate de a incerca ceva complet nou, cum ar fi cursuri de desen sau sa te inscrii intr-un club al biciclistilor, lucruri pe care ti-ai dorit dintotdeauna sa le faci.